Červená Voda
Krajinu v okolí Červené Vody na pomezí Čech a Moravy definuje široké údolí, jež na naše území zasahuje z polského Kladska. Osídlení v údolí je usazeno mezi hřbet Orlických hor na západě a Hanušovickou vrchovinu tvořící úpatí Hrubého Jeseníku na východě.
Voda, která údolí tvaruje, teče podle nálady a zvlnění terénu do některého ze tří moří. Hranice rozvodí zároveň téměř přesně odpovídá hranicím historických zemí. Tichá Orlice zde odvodňuje Čechy do Labe a Severního moře, Březná, jejíž povodí vymezuje Moravu, teče jižně do Moravské Sázavy a Černého moře a na Kladsko zbývá Kladská Nisa a Balt.
Čtyři kusy dveří v novostavbě roubenky se ujaly úkolu zkombinovat v sobě funkční kus nábytku, vizuální prvek a věrnou mapovou grafiku vycházející z místa.
Do dvou zadaných dveří se topografie propsala ve formě vrstevnic. Dveře do sauny pak zobrazují vodstvo, jako jediné inverzně kvůli soukromí. Motiv čtvrtých dveří je vrstva člověka – síť cest, pěšin, železnice i lanovky.
Vzhledem k tomu, že každé dveře obsahují jen jednu vrstvu, se snižuje jejich „mapovitost“ ve prospěch grafické zkratky a vizuálního dojmu. Pravdivost a věrnost motivu ale zůstává klíčová.
The landscape around Cervena Voda at the edge of Bohemia and Moravia is defined by a wide valley which stretches from the north from Poland. All of the settlement lies between Orlicke hory (Eagle Mountains) to the west and Hruby Jesenik (apparently called High Ash Mountains?) to the east.
According to its mood and terrain undulation, the valley-forging water flows to one of three seas. The watershed divide almost exactly corresponds with the borders of the historical lands. Ticha Orlice River drains Bohemia to the North Sea. Brezna River, whose watershed delimits Moravia, flows south to the Black Sea. Eastern Neisse drains north to Poland and the Baltic Sea.
The four doors in a new wooden cabin took upon themselves the combination of a piece of furniture, a visual element and a map-based graphic representing the place.
The first two doors show terrain in the form of contours. The sauna door portrays bodies of water while the graphic is inverted for privacy. The fourth door’s motive is the layer of man – the network of roads, paths, rail and even a ski lift.
The fact that each door only portrays one layer means that the „mapness“ of the design is a bit suppressed in favor of the visual impression and the desire to look more graphic. The verity and fidelity of the motives however remains uncompromised which is key.